Pagina's

maandag 13 juli 2020

Een lege tank is ook een tank

De ochtenddauw lag nog op het gras toen Stan en Wannes wakker werden van een vliegtuig dat opsteeg. We hadden ons dan ook maar niet naast een vliegveld te slapen moeten leggen. Bij het buitengaan van de tent zagen we dat ’s nachts enkele naaktslakken onze tent bekropen hadden. De tent van Pieter telde 1 naaktslak, die van Wannes en Sam 4 maar de grote winnaar was Stan met een record van 8 naaktslakken.

Na een kort ontbijt terwijl we onze tenten te drogen hadden gelegd in de hoop de slijmsporen zo weg te krijgen, gingen we op weg om er die dag een 4-landentocht van te maken. Helaas was Wannes zijn bruiswater van de dag ervoor op en was het dus op een vrij lege en droge maag naar Liechtenstein rijden. We volgden daarvoor het jaagpad naast de Rijn waar we net zoals in Colmar ooievaars konden spotten. “Even naar Liechtenstein” leek toch nog wat verder, zeker toen er geen officieel bord bleek te staan en we gedwongen werden om nog even verder te fietsen op zoek naar een plaatsje om een groepsfoto te nemen.

Dat plaatsje droeg de naam Ruggell, waar we een winkelcentrumpje vonden, meer dan genoeg om onze hongerige en lege magen te vullen. Ondanks dat alles perfect was: een bankje in de zon, vriendelijke voorbijgangers, lekker en goedkoop eten, … vond Sam het nodig om de wc een magere 7,5/10 te geven. Anderen vonden 7,5/10 niet zo veel maar daarop antwoordde Sam dat het gebrek aan een kapstok de doorslaggevende factor was. Terwijl iedereen zich volpropte vond Pieter het nodig om eten te geven aan een mus, die volgens sommigen nog tot in Friedrichshafen is meegevlogen.

Op naar het 3e land van de dag: Oostenrijk. Terug via de Rijn via grotendeels hetzelfde pad, behalve dan het stukje dat we ineens in het midden van de Rijn op een eilandje stonden. Dank u aan Pieter, navigator van dienst (allemaal leugens, dit keer was het GPS-Sam, n.v.d.r.). Eenmaal in Oostenrijk aangekomen begon de toeristische ellende van de Bodensee. Om even aan de waanzin van te veel mensen met te weinig fietservaring op een te klein fietspad te ontsnappen trakteerden we onszelf op een ijsje. Stan at zijn ijsje het snelste op en won daarmee zijn 2de gouden medaille van de dag. Achteraf gezien hadden we allemaal spijt dat we maar 2 bollen ijs genomen hadden.

De komende 30 kilometer zou blijken dat we in Liechtenstein toch niet genoeg gegeten hadden. Het volgende uur zou een voortdurende marteling worden: tegenwind, geen water, geen eten en een reusachtige massa aan mensen die blijkbaar niet aan isolatie deden. Pieter verrichtte nog een goede daad door iemands ketting te repareren en bezorgde ons een hoop karmapunten. Die zouden de dag erna nog zeer goed van pas komen…

Eindelijk kwamen we toe op ons hotel, we waren nog niet volledig afgeladen of er kwam ons al een Duitsers met zijn one-night-stand vragen wat de prijs was voor een kamer. Erna konden we genieten van een beetje rust en na 4 dagen eindelijk nog eens een douche. Sam en Pieter, die als eersten hun lagen zonnecrème en stof eraf gespoeld hadden, gingen naar de McDonalds en brachten zeer benodigde calorieën mee. Dat bleek slechts de eerste honger te kunnen stillen dus trokken de 3 oudsten eropuit om in Kaufland - eindelijk tegen acceptabele prijzen - inkopen te doen voor een tweede avondmaal (terwijl platte jat Wannes helemaal groggy in zijn bed lag, n.v.d.r.).
We herbekeken de foto’s genomen tijdens de reis en beoordeelden de Duitse top 40 (die bijna allemaal ripoffs waren volgens muziekwizzard Stan). Na nog 2 pintjes kropen we allemaal onder de wol. Pieter zou ook een prijs winnen vandaag, die voor om ter snelst naar dromenland. Tijd: 12 seconden en daarmee 9 seconden te traag voor een persoonlijk record. Dat zijn onderbewuste leed onder deze zwakke prestatie viel te horen aan het gesnurk waarmee hij ons een hele nacht bleef lastigvallen.