Dit verslag had normaal
over Schotland moeten gaan. Sinds maart was het Kanaal door de pandemie echter
steeds dieper en wijder geworden, en begin juli waren de krijtrotsen van Dover voorgoed
aan de einder verdwenen. Om toch onze jaarlijkse shot vrijheid te kunnen
zetten, besloten we het dichter bij huis te zoeken. We zouden
gemotoriseerd naar een uitstulping van België rijden, om van daaruit op eigen
kracht zuidwaarts te trekken. Omdat je zo wel even bezig kan blijven voor er zich
een natuurlijke versperring aandient (Pannier, Verlee & Wesemael, 2018),
kozen we een eindhalte: Friedrichshafen aan het meer van Konstanz, Bodensee
voor de vrienden.
Ons gezelschap
bestond dit jaar uit elf wielen. Dat is een raar getal, hoor ik u denken, en
dat is het ook: naast de normale fietsen van Frederik, Wannes, Pieter, Sam en
Stan ging dit jaar immers ook eenwieler Gert-Jan mee, Europees kampioen
slalom en tevens badmintonner, zo ontdekte Frederik na drie dagen. Samen met
onze tenten, onze clown (Pieter) en onze beer (ik) leek onze stoet wel een
reizend circusgezelschap. Nooit eerder, zo zou snel blijken, waren mensen
zo blij om ons te zien voorbijrijden.
In de vroege
ochtend van vrijdag 3 juli verzamelde ons hele gezelschap zich op perron 10 van
Gent Sint-Pieters. Heel ons gezelschap? Nee, Wannes had het bestaan zich te
overslapen, hoewel hij tot enkele dagen eerder in de waan had verkeerd dat we
al op donderdag zouden vertrekken. Gert-Jan was er eigenlijk ook niet, want die
stapte pas op in Brussel (Zele etc.). En Frederik kwam met de wagen. We wilden
gewoon heel graag dat zinnetje uit Asterix gebruiken, ok?
De treinrit naar
Eupen gaf ons alvast de kans om Gert-Jan een eerste keer te vervelen met een
kruisverhoor over zijn unidentified fietsing object. De trein van een
uur later bevatte Wannes maar geen toestemming om verder te rijden dan
Welkenraedt, waardoor onze youngster tien kilometer mocht opwarmen voor
de eigenlijke tocht. Welke route door tijd en ruimte Frederik precies genomen
had was niet duidelijk, maar feit was dat hij onderweg mensen had zien vechten
in de middenberm.
Na een paar
kennismakingsspelletjes, een portie calorieën en het dumpen van overtollig
gewicht in Frederiks koffer reden we Eupen uit. De stad bleek in een
meteorietkrater te liggen en trakteerde ons meteen op krakende kettingen en
piepende spieren. Op iets bedaarder terrein doorkruisten we onder veel bekijks
de Hoge Venen. "Dat was een speciale, he?", fluisterde een mama
samenzweerderig tegen haar dochter bij het passeren van Frederik. Grappig, want
met een beetje zin voor humor zou je even goed kunnen denken dat ze het over
eenwieler Gert-Jan had.
In Waimes stapten
we af voor een eerste terrasje. Wij namen allemaal een verfrissende cola,
Wannes had meer zin in een reageerbuisje bier. Terwijl Pieter afrekende griste
Gert-Jan enkele rotsblokken van de grond en verstopte die vingervlug in Pieters
fietszakken. Pas laat die avond zouden ze er grommend weer uitgesmeten worden.
Hilariteit, dat begrijpt u. Na Waimes doken we naar beneden Malmédy tegemoet,
waar we onze maskers opdiepten voor een eerste supermarktbezoek.
Wie een meter lang
20 graden van zijn route afwijkt, moet een verwaarloosbare afstand overbruggen
om terug op de juiste weg te zijn. Wie dat doet voor, laat ons zeggen, 10,8
kilometer, is een hele poos verder van huis. Enfin, dat was waar we zo'n
kwartier na onze supermarkststop achterkwamen. Over het hoe en waarom van
ons verkeerd rijden lopen de versies uiteen. Sommigen beweerden dat gids Pieter
heel veel schuld had aan de omweg, terwijl anderen juist beweerden dat hij
ontzettend veel schuld trof. Wat er ook van zij, we moesten terug, 10,8
kilometer om precies te zijn, over een baan die dit keer hardnekkig steeg in
plaats van daalde.
Zo gaat het goed,
zo gaat het beter, alweer een Pieterkilometer. Met een marslied slaagden we
erin de moed erin te houden en spoedig Waimes te bereiken. De tweesprong die
ons in de luren had gelegd werd bedankt met een plaspauze, waarna we koers
zetten richting Sankt Vith. De weg naar de stad was vlak en eindeloos, en
leende zich uitstekend tot zowel racen als wanhopen. Sam koos voor het eerste
en keek niet meer achterom. Frederiks benen gingen rond het dorpje Born voor
optie twee en een bijhorende pauze - kwatongen zouden beweren een instorting.
Met zijn geest was echter nog alles in orde: gauw kwam Frederik met het
briljante plan, de voorbije twee edities indachtig, om voortaan de
eerste dag van de fietsreis gewoon over te slaan.
Nauwelijks waren we
in Sankt Vith aan het aperitieven geslagen of we kregen bezoek van Ewout. De sympathieke
Izegemenaar was in het kader van zijn Humans After Covid-project (https://nl.humansaftercovid.org/) bezig met elke stad van het land te
bezoeken om in kaart te brengen hoe de gemiddelde Belg de pandemie beleefd had. Vijf uur in het zadel was genoeg geweest om ons als rafelige zwervers
smeltende kaasblokjes en Pringles in gekke smaken te doen eten aan een rottend
picknickbankje. Deze fietser speelde het echter voor elkaar om na 13
dagen reizen nog steeds over een Gillette Fusion-huid en een beige bermuda
te beschikken waar in de faculteit Rechten om gevochten wordt. Geen idee
wat, maar dat we iets verkeerd deden was wel duidelijk.
Terwijl in een
aanpalend huis met veel schreeuwen en scherven een echtelijke ruzie was losgebarsten,
verlieten we Sankt Vith voor onze laatste kilometers richting Bracht. Daar
wachtte Marc die zijn tuin ter beschikking
had gesteld voor kampeerders – intussen al heel lang – op ons. Na ei zo na weer verdwaald te zijn in deze
stoffige uithoek van België reden we rond 22 uur eindelijk Marcs oprit op.
Prompt kregen we een plekje toegewezen met sanitair, vers bronwater en een
prachtig uitzicht op de tegenoverliggende heuvelrug en volle maan.
Een combinatie
van Frederiks onderhandelingsskills en Marcs gastvrijheid zorgde er ten slotte
voor dat onze tortellini bereid werd op een echt gasvuur, en niet op onze
pathetische waakvlammetjes. Onze kookpot bevatte zowel pesto, spinazie en kaas,
maar het enige dat wij na 120 kilometer nog smaakten was lekker, lekker en
lekker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten